تحولات در بازار لیزینگ

شركت واسپاری فراز اندیشان توسعه و صنعت (زیر نظر شرکت هلدینگ صبا میهن ) در راستاي سياست هاي اقتصادي كشور و در جهت انجام و ايفاي رسالت خويش، مصمم است ضمن توسعه حجم فعاليت هاي خود در كليه زمينه هاي مورد فعاليت را افزایش دهد. دراین مقاله به بررسی تحولات در بازار لیزینگ می پردازیم.
لیزینگ

تحولات بازارهای لیزینگ

با اینکه فعالیت لیزینگ در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران ایجاد شده است ولی هنوز کشورهایی وجود دارند که واژه لیزینگ برایشان ناآشناست و فعالیت مالی لیزینگ در این کشورها هنوز صورت نگرفته است.

مانند افغانستان و کوبا که طبق کتاب سال یورومانی این کشورها تا سال 2004 فعالیت لیزینگ نداشته‌اند. البته کشورهایی نیز وجود دارند که فعالیت لیزینگ در حال ایجاد و شکوفایی است مانند تاجیکستان و اتیوپی.


معمولا کشورهای توسعه نیافته که اقتصاد و بازار آنها به شکل سنتی اداره می‌شود، کشورهایی هستند که لیزینگ در آنجا ایجاد نشده است. صنعتی شدن این کشورها در مراحل اولیه است و هنوز در حال شکوفایی اقتصاد خود هستند.

البته در این کشورهای توسعه‌نیافته، اجاره به صورت سنتی سال‌هاست که توسط مردم و فروشندگان آنها انجام می‌شود.
اما کشورهای توسعه یافته با اقتصاد قوی وجود دارند که فعالیت لیزینگ آنها در مرحله تحول، تکامل و پیشرفت بسیاری قرار دارند؛ مانند بسیاری از كشورهای آسیایی و آسیای شرقی (مناطق آزاد آسیایی)، اروپای شرقی و آفریقایی. همچنین کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین و … در مرحله‌ی پایانی تحول قرار دارند.

البته کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بسیاری نیز در اروپا و آسیا وجود دارند که هنوز نتوانسته‌اند لیزینگ را به مرحله تحول برسانند و پیاده‌سازی مطلوبی داشته باشند.

ولی در این میان، تعداد بسیار کمی از کشورها وجود دارند که لیزینگ را به بلوغ رسانده‌اند و فعالیت‌های آنها زبان‌زد جهان شده است.

کشورهایی که در فعالیت لیزینگ الگوی بسیار هستند و لیزینگ را به تکامل رسانده‌اند. مانند استرالیا، آمریکا و ژاپن.


جایگاه ایران در لیزینگ

تکامل و رشد لیزینگ در اکثر کشورها الگویی ثابت دارد. اگر مشکلات اقتصادی وجود نداشته باشد و مراحل رشد نیز فراهم باشد، لیزینگ پیشرفت سریعی خواهد داشت.

اما در بسیاری از کشورها به خاطر مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این رشد و تکامل دست به خوش تغییر زده است و الگوی ثابت رشد لیزینگ را تغییر داده است. در کشورهای توسعه نیافته به دلیل آماده نبودن زیربنای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی لازم و با وجود فقدان و نقص نهادها و سازمان‌های مالی، رشد لیزینگ به کندی انجام می‌شود.

ایران نیز کشوری در حال توسعه است و رشد لیزینگ در آن در مرحله ی ساده‌ای سپری می‌شود و تحولی هنوز اتفاق نیوفتاده است.

امیدواریم در ایران نیز تحولی در لیزینگ صورت گیرد و رشد آن سریع‌تر شود.


مراحل لیزینگ را در قالب دو نمایه عبارت‌اند از:


اول، تغییر و تحولات بازارهای لیزینگ
دوم، مراحل چهارگانه‌ی رشد صنعت لیزینگ از پیدایش تا بلوغ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *